woensdag 19 oktober 2016

over Pano, racisme en het relativeren ervan....

Vorige week zond het nieuwe actualiteitsprogramma Pano zijn eerste aflevering uit. En het was meteen goed raak. Dat was wellicht ook de bedoeling: een lancering met een luide knal.

Thema: 'hoe kijkt de Vlaming naar moslims'. Hier kan je de uitzending herbekijken.
Nog afgezien van het feit dat 'de Vlaming' net zo min bestaat als 'de moslim' kon ik al op voorhand raden wat we te zien zouden krijgen.
Ik ken ze namelijk al, de racistische uitingen van een deel van de Vlaamse medeburgers van dit stukje van de wereld. Nieuw is dat helaas niet. Nu werden ze via verborgen camera op beeld gelegd in Tremelo, maar het had overal kunnen zijn. In mijn straat kan je ook zo'n reportage maken.
Toch vond ik het choquerend om het zo direct en ongegeneerd te horen verkondigen. Het went nooit om lieve oude dametjes racistische praat horen verkondigen.

Ik ben er nog niet uit of een uitzending zoals dit goed is. Opent ze ogen, wekt ze schaamte op bij mensen die ook zo denken en doet het hen de volgende keer dat ze een racistische oprisping voelen opkomen even slikken om ze toch maar binnen te houden? Zet het beleidsmensen aan om racisme serieuzer te nemen dan men nu doet? Geeft het diegenen die er het doelwit van zijn een gevoel van erkenning van hun leed? Zijn er nu meer mensen die beseffen dat het toch echt wel de spuigaten uitloopt met die moslimhaat en dat Marokkanenbashen?  Of polariseert het alleen maar en maakt het de kloof groter? Ik weet het niet zo goed....... 
Maar ik weet wel dat racisme een groot probleem is in onze samenleving en dagelijks veel mensen kwetst of uitsluit in onze samenleving. 

De dagen erna werd er nog veel nagepraat over deze uitzending. Er was eensgezindheid dat dit soort van reacties niet kunnen. Maar tezelfdertijd was er ook opvallend veel begrip voor de arme Tremelonaren die zo te kijk waren gezet door de meedogenloze journalisten. 
En er kwamen heel wat maren. De 'maar' die mij besloot dat ik daar toch echt mijn gedacht over moest zeggen, was die van de 'tv-programmarecensent' in den Humo. Ook hij vond een 'maar' .... : 

'Maar om van meer betekenis te zijn als ‘experiment’ aangaande tolerantie, vraagt dit programma om een pendant waarin bijvoorbeeld een homokoppel in een overwegend door moslims bevolkt stadsdeel een trendy kunstgalerij opent. Of, als God het wil, een kebabtent'

'..... maar dan moeten ze ook een reportage maken over homo's die een winkel open doen midden in een moslimbuurt. Ge zoudt nogal eens wat zien! ' 
'..... maar vaak zijn ze zelf de grootste racisten, ge moet die onderling eens bezighoren....'
'...... maar zijn we de reportage 'femme de la rue' waarin die gasten keiseksistisch zijn dan al vergeten ? ....'


Ik ben zelf heel erg voor gelijke rechten voor homo's en veroordeel onverdraagzaamheid en homohaat ten stelligste. Maar daar ging het niet over in de reportage.
Ik heb persoonlijk de grootste hekel aan ongewenst en seksistisch gedrag van mannen - niet alleen van moslimmannen. En niet alleen op straat, overal. Ik reageer er op en pik het niet. Maar daar ging de reportage niet over.
En ja, racisme bestaat bij alle soorten van mensen op allerlei soorten manieren. Maar ook daar ging het niet over....

Het ging over mannen en vrouwen die zonder gêne zegden dat ze dat niet graag hebben, Marokkanen naast de deur. Want dat die niet proper zijn. En ze best camera's zouden installeren en elektriciteit op hun hek zouden zetten en dat die Marokkanen ervoor zorgen dat  'wij' Vlamingen extremist worden... 

De ' maren ' die de volgende dagen overal gespuid werden zijn misselijkmakend ongepast. Want racisme hoort niet gerelativeerd te worden. Er zijn geen maren die racisme accepteerbaar maken. Is racisme dan toegelaten als je het uit ten opzichte van iemand die zich seksistisch gedraagt? En wil dat dan ook zeggen dat iemand die racistisch behandeld wordt, zich vervolgens seksistisch mag gedragen? Nee toch? 

Kunnen we vanaf nu afspreken dat we racisme gewoon veroordelen. Punt. ?  
Het zou een goede stap zijn in de richting van een mooiere samenleving....
En al de andere problemen en intoleranties die onze samenleving teisteren krijgen daarnaast ook hun gepaste reactie. Allemaal zonder 'maren'. Gewoon omdat dat niet ok is. Nooit.
Afgesproken? 

3 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com