dinsdag 3 januari 2017

100 tijdloze vrouwen op 1 - deel 4

100 tijdloze vrouwen op 1 - deel 4

Er is iets vreemds aan de hand. Een verschijnsel dat al sinds het ontstaan ervan zich op die manier voordoet. En het is onrechtvaardig: er staan nauwelijks vrouwen in de eindejaarsmuzieklijstjes op onze radiozenders.
Ik schreef er hier uitvoeriger over.

Om dit onrecht op bescheiden wijze recht te zetten  maakte ik een lijst van 100 topvrouwen die invloedrijk of gewoon steengoed zijn op muzikaal vlak en die stuk voor stuk een plaats in deze radiolijstjes verdienen.
Het gaat daarbij uiteraard over mijn selectie, die van U zal er wellicht anders uitzien en ik ben dan ook zeer benieuwd wie er bij jou zeker in moet.

Ik hoop dat volgend jaar de lijsten er iets evenwichtiger zullen uitzien en ik hoop dat ook anderen hun muzikale heldinnen in de spotlights willen zetten met de hashtag #100tijdlozevrouwenop1 . 

Vandaag het laatste deel van de 100 vrouwen die ik in willekeurige volgorde in mijn lijstje zette, mét links naar hun muziek op you tube.



100 tijdloze vrouwen op 1 - deel 4
  1. Bjork - Toen ik Bjork voor het eerst hoorde zingen, was ze nog deel van de groep ' the sugarcubes ' en nog niet echt bekent. Ze zong het nummer 'deus' in een reportage op de VPRO. Ik herinner me dat nog zo goed omdat ik instant gek was van dat nummer en de klank van haar stem. Wat later diende dit nummer als inspiratie voor Tom Barman en Stef Kamiel Karlens toen ze  op zoek waren naar een goeie groepsnaam. Toen ze solo ging bleef ze de meest wonderlijke liedjes uit haar keel persen. Ik hou erg van haar album 'vespertine'. Die muziek klinkt als 'sneeuw' vind ik...
  2. de tragische Dalida
  3. Billie Holiday 
  4. Chrissie Hynde and the pretenders - Rock chic!
  5. Shakira - Ik ken alleen haar album Laundry Service maar dat vind ik erg goed. ik hou van de manier waarop ze haar stem gebruikt.
  6. Irene Papas - Ik ken haar vooral van de majestueuze onaardse muziek van het album Odes, een samenwerking met Vangelis. Ik herinner me nog een keertje lang lang geleden- ik woonde nog bij mijn ouders -  dat we met een aantal bij een vriend naar die plaat ging luisteren. We lagen op de grond met onze ogen toe in gedempt licht helemaal te zwelgen in de muziek Plots begon de betrokken vriend avances naar me te maken, waarop de anderen  1 voor 1  verdwenen 😃. Ik had helemaal geen idee van zijn gevoelens voor mij. Het werd zo bleek niet de meest gelukkige relatie die ik ooit had, maar niks is zwartwit (alhoewel, soms ...)  en dit moment is alvast een mooie herinnering.
  7. Norah Jones - tja, dat heeft niet echt veel uitleg nodig denk ik.... Is er iemand die ze niet steengoed vindt? Heerlijke haardvuurmuziek vind ik dat.
  8. Candy Dulfer - er zijn niet alleen goei vrouwenstemmen, er zijn er ook die goed een instrument kunnen bespelen....
  9. Alanis Morissette
  10. Skin
  11. Miriam Makeba - wie heeft er nooit op dit nummer gedanst? Daar kan je gewoon niet bij stil blijven zitten.
  12. Carole King - niet alleen een goeie muzikante, maar ze schrijft ook heerlijke liedjes...
  13. Kylie Minogue -  Ik heb effe getwijfeld of ik ze er wel tussen wilde zetten maar ik vind uiteindelijk toch wel dat ze een aantal goei nummers heeft. Dus ja, ze mag er bij :).
  14. Diana Krall -  Muziek van Diana Krall draai ik echt heel erg veel. Lekkere smoothe jazz ...
  15. The Ronettes - Motown girls
  16. The andrew sisters - Oh ja! Plezant!
  17. Diana Ross 
  18. Joss Stone - Zo jong al zo'n stem! Ik ben echt jaloers op haar zangtalent!
  19. Lily Allen - Ik word daar vrolijk van :).
  20. Ella Fitzgerald 
  21. Cindy Lauper - de vrouw die doorhad dat meisjes ook gewoon plezier willen maken ...
  22. Clout - Uit Nostalgie. Ik ken alleen dit nummer maar ik was daar zot van en was altijd blij als ze nog in toppop stonden :).
  23. Joni Mitchell
  24. Pink 
  25. Beyonce

deel 1 hier
deel 2 hier
deel 3 hier

Zo, en wat moest er van jou zeker in en welke muzikale heldin ben ik vergeten ? Laat het weten via #100tijdlozevrouwenop1 of hieronder ...  Ik ben benieuwd :) .

2 opmerkingen:

  1. deze van Lhasa?
    https://www.youtube.com/watch?v=4hTpR-TYTZ0

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een fijn lijstje. Heb eens op mijn Ipod gekeken en heb Björk opgezet, naar aanleiding van jouw post :). Prachtige muziek en dat doet mij weer terugdenken aan die prachtige reis die ik door IJsland maakte een paar jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com