dinsdag 11 april 2017

Parijs: mijn favoriete eet- en koffieplekjes

Parijs: mijn favoriete eet- en koffieplekjes


Er zijn zo van die adresjes in Parijs die ondertussen op mijn lijstje staan van 'elke keer minstens 1 bezoekje waard' .

Geen hipsterplekjes helaas. Maar evengoed wel de moeite waard: 

  1. Le Progrès
De eerste keer dat ik er kwam was ik al gelijk verkocht: ik had behoefte aan effe wat rust en een tas koffie en stapte Le Progrès binnen in hartje Montmartre. Het was er niet al te druk en de muziek was er heerlijk ( de lp double fantasy van John Lennon en Yoko Ono stond er op, ik herinner me dat zelfs nog! ).

Le Progrès Paris

Ik zat er aan een mooi geschilderd tafeltje naast het raam - ze hebben er grote ramen met een schoon zicht op het straatleven in Montmartre - met mijn tekenboekje wat te verpozen en ik genoot.

Le Progrès Paris

En sindsdien ga ik er bij elk bezoekje aan Parijs wel eens even binnen.

Le Progrès Paris

Le Progrès is een bruin kroeg op zijn Parijs met goei muziek waar je ook kan eten

Le Progrès Paris

Adres:
     Rue des Trois Frères 7
     75018 Paris
     website

2. Le Petit Chatelet

In dit klein restaurantje viel ik binnen na mijn eerste bezoek aan de fantastische Engelse boekenwinkel 'sheakspeare and company' . Ik had honger en naast de boekenwinkel waren een paar restaurants en ik pikte dit er uit.
Wat een ontdekking zeg!

Le Petit Chatelet - Paris

Ze hebben een kaart vol gerechten met op een open haard geroosterd vlees ( tja, ook niet hip vrees ik. Maar ik ben een vleesliefhebber ... )  en copieuze desserten. 

Le Petit Chatelet - Paris

Na die eerste keer ben ik er nog verschillende keren terug geweest.
Het is er altijd vol en je zit er dicht op mekaar. Maar het is er zo lekker dat ik dat er allemaal bij pak.

Le Petit Chatelet - Paris

Dit restaurant ligt centraal gelegen vlak bij de Notre Dame in een omgeving die vergeven is van de toeristenrestaurants. Maar als je van vlees houdt, is dit een goede keuze. Het is zeker geen toeristenval...

Le Petit Chatelet - Paris


adres:
       Rue de la Bucherie 39
       75005 Paris

3. Shakespeare and Company 

En als ge daar dan toch bent, spring er naast dan binnen. In het café van Shakespeare and company er naast hebben ze wat mij betreft de lekkerste koffie die ik al dronk in Parijs ....

 Sheakespeare and Company


adres:
         Rue de la Bucherie 37
         75005 Paris
         website

4. street food met vers gerookte zalm

Aan het Louvre en de Tuileries staat elke zomer een foor. Toen ik daar afgelopen zomer eens terecht kwam met een lege maag, ging ik er op zoek naar eten. En ik vond er een kraampje waar ze oa broodjes met ter plaatse gerookte zalm verkochten. Volgens mij was dat het lekkerste belegde broodje dat ik in jaren en jaren heb gegeten! 
Ik weet niet of die kraam er elke zomer staat, maar ik ga dat zeker uitzoeken als ik er komende zomer ben! 


5. la recyclerie

Toch iets hips gevonden, maar ik ga er niet al te uitgebreid meer over schrijven: ik schreef maar liefst al 2 blogposts over deze hippe tent.
Hier en hier

la recyclerie - Paris

Toen ik er voor het eerst kwam, was het pas open en nog niet druk.
Ondertussen hebben de Parijzenaars deze toffe plek duidelijk ontdekt want de laatste keren dat ik er was, was het veel drukker. 

la recyclerie - Paris

La Recyclerie ligt vlakbij metrostation 'porte de Clignancourt' en binnen loopafstand van de grote brocantemarkt 'puces de St Ouen' waaronder de marché vernaison.

la recyclerie - Paris

adres: 
          Boulevard Ornano 83
           75018 Paris
          website

6. au pied du Sacré Coeur

Edito: helaas permanent gesloten! 
Dit restaurantje ligt wat verscholen naast een trap omhoog in de Rue Lamarck in Montmartre. Het ligt op mijn route van het dichtsbijzijnde metrostation naar waar ik meestal logeer als ik in Parijs ben en zo ben ik er eens hongerig binnengevallen.
Meestal zit ik er op het terras. Je kan er heerlijk tafelen voor geen geld en zelfs mijn lief die niet graag op restaurant gaat vond het er lekker. 

au pied du Sacré Couer - Paris

De absolute topper daar is hun 'délice de chocolat'. Ik ben geen desserteneter maar in Parijs en zeker hier maak ik daar graag een uitzondering op. 

au pied du Sacré Couer - Paris

De Rue Lamarck is een rustige straat en het is dan ook aangenaam om op dit terras uit te blazen op het einde van een drukke dag in het mooie Parijs.
Staat dus standaard op mijn todo-lijstje als ik in Parijs ben.

au pied du Sacré Couer - Paris

adres: 
        Rue Lamarck 85
        Square Caulaincourt 1
        75018 Paris
       
Hebben jullie toffe adresjes in Parijs?

Meer Parijs op deze pagina of via deze tag ...

3 opmerkingen:

  1. Īik krijg meteen zin om weer eens een dagje te gaan. Le progrès ken ik, de voorgevel is al zo leuk.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke adresjes! Ik wil de volgende keer Montmartre meer gaan verkennen dus deze tips komen precies op tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een welkome adressen. Al jouw berichten over Parijs, sla ik op, want volgend jaar ( of heel misschien dit jaar) gaan we er zeker weer heen.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com