zaterdag 10 juni 2017

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

Ik heb van mijn hart een steen gemaakt en er net toch maar wat uitgetrokken. Een aantal buren vinden paardenbloemen namelijk raar genoeg niet zo tof en ze zijn nu toch helemaal uitgebloeid. Maar ik zie ze zo graag!


In mijn tuintje - 'blaasbloemen'
In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

Ik hou er van wanneer hun gele kopjes overal opduiken tussen de straatstenen en groen.
Natuur die zich niks aantrekt van onze 'netheid'  en onze stenen overwint door toch lekker recalcitrant tussen de plavuizen hun stek in te palmen: geweldig toch!

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'
In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

Ik hou nog meer van ze als ze van hun gele schoonheid naar het volgende stadium zijn overgegaan en blaasbloemen zijn geworden.

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

Dan vind ik ze ook heerlijk om te fotograferen. Niet elke foto lukt altijd bij mij, maar als ik paardenbloemen in zaadmodus fotografeer zijn er altijd wel een paar bijzonder mooie foto's bij. Een bijzonder dankbare plant om foto's van te maken, ge moet dat zelf ook maar eens proberen. 

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

Deze hieronder fotografeerde ik gewoon door het raam heen met tegenlicht in de felle zon. Dat had je niet gedacht hé!  Fotograferen door het raam - meestal in telestand - doe ik tegenwoordig wel vaker en dat gaat veel beter dan ik vroeger dacht! 

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'
In mijn tuintje - 'blaasbloemen'

Wist je trouwens dat de biekes en ander vliegend grut ook veel houden van deze bloemen? Ze voorzien deze diertjes van nectar en stuifmeel op plaatsen waar verder vaak niet veel voor hen voorhanden is.

In mijn tuintje - 'blaasbloemen'
In mijn tuintje - 'blaasbloemen'


Meer foto's uit mijn tuintje via deze tag of hier ...

4 opmerkingen:

  1. hier ook een paardenbloemenfanaat!!!!
    helemaal vrolijk word je van die prachtige stralende zonnetjes in de tuin.. en ik doe er van alles mee!
    elke ochtend pluk ik tenminste 7 mooie brede bladeren en snij die in stukken op mijn brood met een plak kaas of tonijnsalade, soms pluk ik er savonds nog meer om door de salade te doen.
    als er veel gele zonnetjes staan pluk ik 100 zonnetjes en maak er paardenbloemensiroop van, dat smaakt naar honing! ook trek ik 1x per week 250 gram hele plantjes met wortel en al uit en maak daar 5liter paardenbloembier van..sinds ik dat maak heb ik opeens veel meer mannelijke gasten in het weekend !!!!
    ook kan je een handvol bloemblaadjes door zachte boter roeren.. staat veel zonniger op tafel toch??
    je kan er nog zoveel meer mee doen.. met kinderen zelf papier maken bv.. door wc papier op te lossen en te vermengen met bloemblaadjes en dat weer op een zeef te laten drogen. zelfs kleine blaadjes kunnen in zijn geheel er door.. met dit prachtige papier kan je mooie kaarten maken bv.
    in italie en spanje en portugal verkopen ze paardensla op de markt als groente.. raar dat mensen er hier anders tegen aan kijken he??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen blaasbloemen! Onliemiebloemen! ;-) Wat een ongelooflijk mooie foto's maakte je! Allergeweldigst prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een feestje om te bekijken al die mooie foto's. Wat een schoonheid is de paardenbloem toch. En zo gedetailleerd had ik hem nog niet eerder gezien. Ik zit ook met regelmaat door het raam heen te fotograferen. Mijn overburen zullen wel denken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lovely images! Thanks so much for sharing at Celebrate Your Story!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com