maandag 5 maart 2018

Parijs: Montmartre by night

Le consulat

De gebeurtenissen van de laatste dag van 2017 noodzaakten mij ertoe om de eerste dag van 2018 wat rustiger door te brengen dan ik oorspronkelijk had gepland: na mijn bezoek aan Palais de Tokyo sloeg ik al fotograferend mijn enkel om, smakte ik tegen de vlakte en werd ik weer rechtgetakeld door 2 geschrokken jongelingen die net passeerden. 



Gevolg: een dikke enkel die mijn mobiliteit erg beperkte. En dat in Parijs miljaar!


Ik besloot de dag grotendeels in de zetel van mijn Parijse onderkomen door te brengen, voet opgelicht en ijszakje op enkel om de zwelling wat te verzachten. 


Maar helemaal niks doen was ik toch niet van plan. Dus strompelde ik toen de avond viel richting metro om naar hartje Montmartre te sporen. 


Ik had namelijk een plan.



Ik maakte eens wat foto's van Parijs vanaf bovenop de heuvel aan de Sacré Cœur. 


En ik vond dat toffe foto's. En nu wilde in dat opnieuw doen maar dan in het donker. 


Daarna zou ik in mijn favo restaurant wat gaan eten. Dat ligt namelijk tussen de Sacré Cœur en de metro richting 'huis' en zou dus mijn enkel niet te veel belasten. 


Het ging wat trager en pijnlijker dan gewoonlijk, maar de uitvoering van mijn plan lukte. 


Ik schoot mijn sd-kaartje vol Montmartres schoon en trok bleek achteraf naar mijn eigen bescheiden mening 1 van de mooiste foto's die ik ooit maakte....


Zowat iedereen in de omgeving met een fototoestel of smartphone in de hand stond met zoeker richting Sacré Coeur gericht. 


Ik daarentegen richtte mijn blik naast de Sacré Couer waar ik de maan door de bomen op een mooi gebouw zag schijnen, de lichtjes van de stad op de achtergrond,  en deze sfeervolle foto's maakte.


Ik kan alleen weer niet kiezen welke ik de beste vind, vandaar de overload aan bijna identieke foto's. 


 Daar heb ik wel vaker last van: ge moogt me altijd helpen beslissen en me laten weten welke versie je het mooiste vind ;) .



Onderstaande foto's zijn een beetje vreemd: in het donker fotograferen levert soms verrassende resultaten op. 


Mijn eigen oog zag een zwarte lucht en wat schaduwen van bomen, maar mijn fototoestel maakte er een roosoranje lucht van. 


Ik hou wel van de versie die mijn fototoestel er van maakte ... .


De metrohalte die ik in Montmartre meestal neem om richting bedstee te rijden, heet 'Anvers'. Daar moet ik altijd een beetje mee giechelen :) . 


In mijn favo brasserie ben ik helaas niet geraakt. Ik had honger en wilde naar mijn restaurant. Maar ze loopt niet weg en ik kom zeker en vast nog wel eens in Parijs. 


De foto's met uitzicht over Parijs die ik in gedachte had vond ik in de realiteit veel minder geslaagd dan ik op voorhand had gehoopt. 


Maar ik moet toegeven dat de andere foto's dat ruimschoots goed gemaakt hebben. 


Meer foto's van Parijs ...

11 opmerkingen:

  1. De eerste foto van het huis met de maan vind ik net een schilderij van Willink of van Magritte. Echt prachtig. Ook de laatste foto. Ik ben echt jaloers op jouw fotograveerkunst, wat dat is het... wanneer g1 je weer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga zeker deze zomer terug naar Parijs. Als ik niet in mijn vast logeeradresje kan (ik weet dat namelijk nu nog niet), neem ik wel een hotel.
      Maar eerst ga ik een paar daagjes naar Boedapest. En hopelijk ook nog eventjes naar Oostende.

      En bedankt voor je complimentjes!

      Verwijderen
  2. Ach, dat deed deugd, na al die jaren in Duitsland en omringd van alleen maar Duitssprakige mensen, noch eens iemand miljaar te horen (na ja, lezen) vloeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's!! Ik vind die eerste van het huis echt heel goed: beetje spookachtig. Maar die foto boven die van het metrostation vind ik prachtig. Hopelijk is je enkel weer genezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En mijn enkel is inderdaad weer beter. Ik heb er enkele weken wat lichte hinder van ondervonden, maar na een paar dagen was het ergste gelukkig wel weer weg. Ik sloeg vroeger wel vaker mijn enkel om en nu was het lang geleden en erger dan gewoonlijk. Maar zie: ook dat gaat voorbij :)

      Verwijderen
  4. Jou fotos is so ongelooflik mooi. Ek is mal oor daai een met dit maanlig wat so deur die wolke skyn. Hoop jou enkel voel gou weer beter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die foto's met dat huis zijn echt heel erg mooi. Ik vind al je foto's trouwens heel mooi. Ik toon regelmatig jouw Instagram foto's aan mijn dochter. Zij studeert audiovisuele vorming en is ook fan van je foto's.
    Parijs blijft een wondermooie stad. Wij waren en nog tijdens het krokusverlof.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. What fantastic photos. I have to admit I did a double take when I saw the one where you slanted your camera so the land looked level but everything else was off. I think that one is my favorite. It really makes you stop and stare. But the ones after of the light on the bottom of the tree branches are also pretty. The branches look as if they are glowing.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com